zaterdag 8 oktober 2016

Schok in Hongarije na sluiting kritische krant


De grootste oppositiekrant van Hongarije, Népszabadság, is zaterdagmorgen onverwacht gesloten. Dat maakte het mediabedrijf achter Népszabadság, Mediaworks, vanmorgen bekend. Op haar Facebook-pagina spreekt de krant van een 'coup'. 'We zijn geschokt', zo zegt een anonieme redacteur tegen het Franse persbureau AFP.

Lees verder

Bron: Volkskrant

Lees ook het artikel op de website van Hungarian Free Press

Lees ook het artikel op de website van Free Hungary

Lees ook het artikel op de website van Portfolio.hu

De Face-book pagina van Népszabadság is nog wel bereikbaar.

Naar verluidt komt (is) de krant in handen van Lőrinc Mészáros, de Fidesz burgemeester van Felcsút.


Update zondag 9 oktober 2016

Lees ook Viktor Orbán shut down Hungary’s leading opposition paper op de website van Hungarian Spectrum

Lees ook Hungarian opposition daily Népszabadság shut down suddenly op de website van Euronews

Lees ook Protest in Budapest at closure of Hungary opposition paper Nepszabadsag op de website van Euronews

dinsdag 7 juli 2015

Klik even

Klik even op deze link voor een samenvatting van het laatste nieuws.
Klik vervolgens op de kop van een artikel om heel het artikel te lezen.
In ieder sub-scherm kunt u naar beneden scrollen voor nog meer artikelen.

Afhankelijk van de snelheid van uw verbinding kan het een aantal seconden duren voor alle nieuws-artikelen zijn geladen.

maandag 16 maart 2015

Nieuws uit Hongarije, nu ook voor iPhone, Android Phone en Windows Phone

Nieuws uit Hongarije is nu ook geschikt voor uw smartphone. Tik boven in de keuzemenu-balk voor een overzicht van het actuele nieuws op Nieuws uit Hongarije | Nieuws links. In ieder sub-scherm kunt u verder naar beneden scrollen. Laat het ons even weten als Nieuws uit Hongarije | Nieuws Links niet leesbaar is op uw smartphone.

vrijdag 9 januari 2015

Financiert het Kremlin anti-EU partijen?

De Duitse boulevardkrant Bild was onlangs de eerste die met de beschuldiging kwam dat Moskou anti-Europese partijen financieel zou ondersteunen. Bild wees daarbij naar de Duitse eurosceptische partij AfD, die door het Kremlin zou worden gefinancierd. Volgens Bild – dat bronnen bij de Duitse inlichtingendienst citeerde – zou Rusland goud voor minder dan de marktwaarde aan de AfD verkopen.

Daarbij zou gebruik worden gemaakt van tussenpersonen, waardoor de AfD er zelf geen weet van had. Deze tactiek was volgens Bild ook in lijn met de denkwijze van het Centrum voor Strategische Communicatie, een in Moskou gevestigde denktank die een strategisch stuk heeft uitgebracht over hoe de EU het beste kan worden ondermijnd.

De AfD ontkent onderwijl in de persoon van Bernd Lucke – AfD-oprichter en lid van het Europees Parlement – alle beschuldigingen: “We hebben geen aanwijzingen voor een Russische inmenging. Ik beschouw deze rapporten als onwaar.”
Toch duiken berichten over Russische financiële ondersteuning aan euro-kritische partijen steeds vaker op. Het Duitse weekblad Focus heeft het over Poetins strategie om de harde Europese sanctiepolitiek te doorbreken door de EU als geopolitieke speler te verzwakken. De Britse Guardian besteedt aandacht aan Nigel Farage, de leider van Britse anti-EU-partij UKIP, die openlijk zijn bewondering voor Vladimir Poetin uitspreekt, en ook The New York Times bericht over de geldstromen vanuit Rusland naar eurosceptischepartijen en maakt zich tevens zorgen om de steeds nauwere banden tussen Europa’s rechtervleugel en het Kremlin. Net als overigens het Duitse weekblad Der Spiegel.

Lees verder

Bron: HP/De Tijd

woensdag 7 januari 2015

Chaos rond de nieuwe snelwegtol

Als je de Hongaarse staats-tv moet geloven, zijn talloze Hongaren reuzeblij met de invoering van de nieuwe provinciale snelwegsticker, inclusief de acteur die ze hadden ingehuurd om op het nieuws als 'stem van de straat' te verklaren hoeveel goedkoper hij nu uit was. Ongetwijfeld zijn er mensen die er echt blij mee zijn, maar laten we eerlijk zijn: de bedoeling van de regering was om extra geld binnen te halen. Dan hoef je geen groot rekenkunstenaar te zijn om te weten dat er meer mensen zijn die dankzij deze maatregel geld kwijt zijn dan mensen die erop vooruitgaan.
Ik hoor dus niet bij die mensen die erop vooruit gaat. En niemand in Vác of omstreken. Om met de auto van Vác naar Boedapest te rijden, moeten we in toekomst jaarlijks 5000 forint (16 euro) extra betalen. Misschien geen wereldbedrag, maar ook niet niets voor wie met een gemiddeld Hongaars inkomen moet rondkomen. En bovendien 5000 forint meer dat inwoners van Vác in het verleden aan die rit uitgaven. Het meest opvallende is dat er naar Vác niet eens een snelweg gaat. De M2 is een tamelijk gevaarlijke tweebaansweg waar om die reden een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur geldt en je grote delen van de route achter een vrachtwagen aansukkelt omdat er een inhaalverbod geldt. Twee jaar geleden is op delen van die weg zelfs een superdikke rode middenstreep geschilderd om duidelijk te maken dat je daar ECHT niet mag inhalen.

Lees verder

Bron: Hungary and further

dinsdag 6 januari 2015

In Hungary, telling the truth is getting more and more difficult. Here’s our plan to change that

Early last year, Origo, a Hungarian news organization known for most of its history as tough but fair, started to pursue a story about a senior government official’s extraordinarily high travel expenses.
In any society with a vibrant media, this kind of accountability reporting is a basic component of journalism. Hungary, however, is different. The space for independent media has been shrinking rapidly for the last few years as a result of pressure from political or economic interests (or both). As a consequence, the Hungarian people now have less and less access to the kind of hard-hitting journalism that holds their leaders accountable.
The top editors of Origo experienced this challenge first-hand. As the news portal’s travel expense investigation progressed, pressure grew on the editors to drop the sensitive story. The journalists did not comply with these requests.
This standoff ended with the dismissal of Origo’s top editor in June 2014. His deputy, who pursued the travel expense story, resigned in protest, as did the entire politics section and dozens of other reporters. Altogether, more than half the newsroom decided to quit in protest of what they saw as the end of Origo’s editorial independence.


maandag 5 januari 2015

Five Hungarian Startups To Take Part At US Technological Innovation Festival

The promising Hungarian startup enterprises have been selected by a professional jury to send their innovative products to one of the world’s chief venues for aspiring technological innovators.
The Hungarian startups have been selected by the Budapest-based incubation centre Design Terminal to introduce their products under development at the five-day South by Southwest Interactive (SXSW Interactive), held in Austin, Texas, for emerging players in the fields of film industry, popular music and technological innovation. These are the three products that have been granted free travel to the event:
Brewie: A fully automatised home brewery, for which HUF 33 million has already been raised with the team’s Indiegogo campaign;
Synetiq: The neuromarketing company’s objective is to improve advertisements’ effectiveness with the analysis of brain waves. The recently founded company is already partnered with several international advertisement agencies.
Vidzor: The tram’s online tool facilitates the creation and sharing of interactive and platform-independent videos.
Notch: The startup has developed a 3D movement detection module with which the movement of the entire body can be monitored. With the help of detectors fastened on the body, even extreme movements can be modelled in 3D without restricting the mobility of the user.
Sbrick: The team has already finished a successful Kickstarter campaign with their remote-control module for Lego motors and they have now by now found a more serious area, the remote surveillance of household appliance.

Lees verder

Bron: Hungary Today

zondag 4 januari 2015

Hungary Top Stories 2014: Eastern Opening - Eastern Failure?

Hungary’s orientation towards eastern markets have been characterised by clumsiness on several occasions over the last few years, but it has become clear already in 2014 that something went really wrong with this plan. Members of Hungary’s ally groups have been looking at the country with suspicion and beyond the diplomatic isolation the impacts will most likely include economic damages too. Meanwhile, there were hardly any benefits from this policy change and the results from exports to the east are doubtful at best. In Portfolio’s view the botched eastern opening is the top economic story of this year in Hungary.

Lees verder

Bron: Portfolio.hu

zaterdag 3 januari 2015

Hungary Top Stories 2014: Hungarian stocks fall behind

The year 2014 will not go down in history as a successful one for the Budapest Stock Exchange. Trading volume continued to decline, the few blue chips trading in Budapest were languishing in a highly unpredictable economic policy environment and adverse external market conditions, whilst small caps hardly earned anything beyond a dubious distinction associated with scandals and failures.


Stock trading volume has seen a steady decline in Hungary since 2007, with the decreasing figures caused not only by lower share prices but also by a dwindling number of shares traded. In 2014, BUX turnover slumped by one-fifth year-on-year, daily trading volume (3-month average) is currently only around HUF 6 billion. Several reasons can be pinpointed as the culprits for the epic decline:

Lees verder

Bron: Portfolio.hu

“Now we” – Anti-Government Protest Took Place In Budapest

Around 5000 protesters gathered on Friday evening in front of Budapest’s Opera House to protest against Viktor Orbán’s government and its controversial social, foreign and economic policies. Protesters also expressed anger at the whole political elite, accusing them of failing to take Hungary forwards in the quarter of a century since the fall of communism. The event was held on the anniversary of an anti-government demonstration held at the same place three years ago.

Lees verder

Bron: Hungary Today